Thursday, February 23, 2006

Fiorentina beror

Mitt i luchen blir jag stord av en massa jidder. Anledningen àr att jag làser en intevju med Livornos malvakt Amelia och att man hàr i Pisa inte tycker speciellt bra om sin grannstad. "Ar du livorense, va?" "Nàe jag àr svensk" - svarar jag oskyldigt. "Aha, ursàkta, men varfor làser du om Livorno da?" "Jag gillar Livorno, men missforsta mig inte. Jag haller pa Fiorentina" - svarar jag. Som om det vore bàttre. Mellan stàderna finns minst lika mycket hat.
Efter ett tag far jag sàllskap vid bordet av ett par gubbar och av nagon anledning rakar jag nàmna att min pappa àr arkitekt vilket leder till en insnorad debatt om byggnormer. Jag kan inget om byggnormer. Fan vad trist. Jag bjuder laget runt pa "ponce" (en specialitet hàr vid Toscanakusten som innehaller rom, citron och kaffe) och beger mig.

Det verkar som att Jimenez àr favorit for trequartistarollen bakom anfallet. Toni vilar fortfarande. Forza Viola! Pisa merda!

4 comments:

Anonymous said...

Skönt att du "mutar" gubbarna med sprit för att få chansen att sticka.......haha, nu börjar den Thomas man känner visa sig.

Anonymous said...

Håller tillfullo med om den slipade, insiktsfulla kommentaren åvan.

Har man inte musklerna att hantera en person gör man sig till vän med densamme och duperar vederbörande... bra gjort Wilbacher, "Ut sementem feceris, ita metes"/"som du sår får du skörda"...


För övrigt: Är den italienska pressen lika anglofilisk som den svenska?

Thomas Wilbacher said...

Absolut inte. Den àr dock inte helt flàckfri, men klart mycket bàttre àn den svenska.

Kom till Pisa pa morgonen efter den dagliga tagturen och vad fick jag for trevlig overraskning? Lektionen instàlld! Vaffanculo.

Ska se var mulliga prinsessa innan jag gor helg. Imorgon blir det Parma! Mentalità Ultras, jag tar taget!

Magnus said...

Jag glömde ditt nummer före jag åkte til Livorno och Firenze, Thomas. Tyvärr... Men jag fick smaken på ponce! Jättegott.