Wednesday, July 23, 2008

Sluta jaga upp er!

Visst, jag kan hålla med om att jag bidragit till den upptrissade debatten kring Mutu-kaoset, men snälla rara, lugna ned er ett par hekto. Både i Firenze, på träningsanläggningen och på Fiorentinaforum uttrycks det sedan igår hatbudskap till Mutu. Helt plötsligt är han en zigenare och en svikare. Fenomenet har fått nya smeknamn och det är inga fina sådana. Jag blir så trött.
Sommarmercaton är full av rykten och det är fullständigt onödigt att hetsa upp sig i onödan. Tjacka en bok, njut av sommaren och tagga ned. Personligen väljer jag boken "i dilitti della luce" där en ung Dante Aleghieri utreder mystiska mord i Firenze.

Att Andrea Della Valle, Prandelli, Corvino och Mutu försvann iväg i en bil tillsammans såg jag bara som något positivt. När sedan Lill-Don Della Valle meddelade att Mutu "är och förblir en Fiorentinaspelare" blev jag inte särskilt förvånad.

Den enda jag kan tycka agerat riktigt dåligt i soppan är Corvino. Jag förstår helt enkelt inte syftet med gårdagens uttalande. Någon?

Senast jag försvann iväg in i Dantes värld hade han hittat en mystisk maskin i närheten av Arno. Bredvid maskinen fanns två döda människor som av kläderna att döma verkade komma från de östra delarna av kontinenten. Jag lämnar Mutu-historien och beger mig till Firenze. Som jag skrev tidigare, jag är överallt och ingenstans. Ciao ragazzi.

7 comments:

Anonymous said...

Jag tycker ändå det är okej att hetsa upp sig just nu då detta inte är rykten under mercaton utan det verkliga. Banderoller med "Såld", "Legosoldat" och "Förädare" sattes upp i Firenze. Roma lägger bud på Mutu. Mutu har inte skrivit nytt kontrakt. Det verkade omöjligt (har pratat med dig om detta innan på Violas forum på SF), men nu kan ett kontraktsbråk uppstå. Vem är det som bestämmer? Mutu borde ha sista ordet i "il caso Mutu".

Ärligt talat trodde jag detta skulle gå vägen. Även om jag gör det fortfarande så kantas det av en hel hög naivitet (kan man skriva så?). Och håller med. Corvinos uttalande är konstigt. Det förklarar ju i stort sett att Mutu lämnar. Men men.

Hade en tanke förrut. Att Viola visste om detta. Att de har planerat att sälja Mutu från första början med tanke på deras hittils dyra och stora värvningar. Sedan är en värvning om Mutu väldigt riskabelt. Prandelli och Corvino/Della Valle kan hamna på kollisonskurs och fansen tappar minst sagt förtroendet. Aja. Vi får se vad som händer. En sak är säker. Jag vill ha Fenomenet i gulrött. Precis som min barndomsidol Batistuta som tog mig från Firenze till Roma och Scudetton.

Gillar din blogg!

Ciao!

Thomas Wilbacher said...

Det jag pratar om i bloggen är den överdrivna upphetsning, framförallt bland Fiorentinafans. Fortfarande har varken Mutu eller hans agent uttalat sig och att sätta upp banderoller med hatbudskap är INTE ok, och precis sådant jag sätter mig emot. Jag har pratat med vänner i Gruppo Storico och tro mig, det är inga ultras som står bakom dessa banderoller utan snorungar.

Jag kände väl under en liten stund igår lite dåliga vibbar men var aldrig speciellt orolig. Främst för att jag vet hur mycket Prandelli uppskattar fenomenet men även ägarnas bestämda syn vad det gäller kontraktsbrott.

Mutu är och förblir Viola. Mi dispiace.

Jag har läst om ryktet du tar upp att vi ville sälja honom, men tror inte på det. Inte en sekund.

Thomas Wilbacher said...

Roligt att du gillar bloggen, tack!

Anonymous said...

Jeg gjør som deg, Thomas. Jeg leser en bok, og venter. Jeg tror Mutu spiller CL for Viola.

At ledelsen skulle planlagt et salg av Mutu er fullstendig ulogisk, da hadde man gjort det tidligere. Men det er klart at alt har sin pris.

Mutu blir. Nå leser jeg en bok.

Anonymous said...

Kan ha varit så att Della Valle tyckte att priset var rätt o Corvino uppmärksammade oss genom sitt uttalande o att våra reaktioner leder t att Mutu stannar. Ovan är bara ett ex, jag ser många fler saker som rättfärdigar Corvinos uttalande.

Anonymous said...

Henke, hur kan Batistuta ta nån fr Firenze t Roma? Tror du att Batistuta för en enda sek skulle välja Roma före Firenze?

Anonymous said...

Vegah, det är väl inget ologiskt m att vänta m en försäljning för att höja priset?