Tuesday, June 17, 2008

Meningen med livet

”Corvino har precis avslutat lunchen med två små espresso. Utanför restaurangen står en supporter som inte väntar en sekund med att ställa frågan vi alla vill ha svar på i dessa heta mercatotider. ”Säg mig signore, kommer Mutu att stanna?”. Corvino är en ärlig man och vill inte ge sina fans falska förhoppningar. ”Mutu har ett kontrakt och det ska respekteras…”.

Detta är dagens scoop signerat ”Stadio”. Helt allvarligt. Rubriken är ”Mutu får inte höjd lön”, och sedan börjar spekulationerna för femtioelfte gången om Fenomenets vara eller icke var i Fiorentina.

Här har man varit borta på en ytterst välförtjänt semester i Londons exklusiva, sydvästra delar, och det första jag får läsa är detta. Fy fan.

Förstå mig rätt. Under några dagar har fotboll legat långt ned på dagordningen och istället har fokus varit uteslutande inställt på min gravida flickväns välmående, kvalitetstid med min syster och fina middagar med de båda (eller tre kanske). Hand i hand längs The Themes (som jag förövrigt aldrig lär mig uttala korrekt) har vi diskuterat vår lilla krabats nuvarande situation samt dens framtid. Just nu hickar, drömmer och sparkar den. Den kissar och dricker sedan sitt kiss som åter kissas ut. Det är ett kretslopp som pågår i nio månader. Ingen vetenskapsman kan förklara det som sker och för första gången i mitt liv förstår jag mina religiösa medmänniskor. Personligen upplever jag min bästa tid hittills i livet. Vardagliga bekymmer som vanligtvis får mig att ligga sömnlös om nätterna kastar jag av mig som ingenting. Borta är all ångest. Istället svävar jag som på moln när jag tänker på att en liten, liten del av mig just nu gror i min bästa väns och älskarinnas mage. Tillsammans ska vi om några månader bli en familj. Människor har diskuterat meningen med livet i alla tider utan att komma fram till något svar. Är jag den första som ska bli pappa? – frågar jag mig. Direkt när den där stickan med ett stänk urin på visade ordet ”gravid” blev allt så oerhört klart. Glasklart räcker inte. Det är ju det här allting handlar om! Det här är meningen med livet! Det är omtumlande och läskigt men framförallt fantastiskt vackert.

Fiorentina är dock Fiorentina och kanske föga överraskande för er som läser mina små texter en stor, viktig hobby och kärlek i mitt liv. Mellan promenaderna i Richmond och Mortlake har jag nyfiket undrat om det har hänt något i Firenze. Jag var väldigt nära att sätta på datorn när jag kom hem vid midnatt igår, men jag valde till slut bingen. Istället fick det bli det första jag gjorde på morgonen, och vad är det då jag får läsa? Jo, ”Sagan om Mutu”, och alla dessa frustrerande, värdelösa spekulationer. Jag blir lite irriterad och smäller med musen i skrivbordet. Sen kommer tankarna tillbaka. Jag har ju kommit på svaret på frågan vi alla vill ha svar på. Fenomenet i all ära, viktig som få, men denna gång får han kliva åt sidan. En spermie har blivit ett embryo som blivit ett foster som ska bli en människa.

Ge mig nobelpriset.

6 comments:

Anonymous said...

Ett stort framtida grattis till dig och din tjejs framtida babylycka!

Anonymous said...

Grattis Thomas!
Hoppas vi ses igen på en resa till florens. grattis igen för framtida barn och titlar;)

Anonymous said...

Gratulerar födelsedan i förskott jag m.

Anonymous said...

Grattis Thomas!

Thomas Wilbacher said...

Ett stort tack för de fina orden!

mrharm said...

Gratulerer Thomas!