Friday, March 24, 2006

Salotto Viola (2)

Jag och debattoren Filippo hàmtade upp Kurt vid hans hem i nàrheten av Coverciano. Det var frun Marianne som oppnade dorren och hon kànde igen mig dirket (naja) fran middagen med VCS i december. Kurt hade precis kommit hem och gnàllde lite over att han tackat ja till TV-showen. Det gick dock fort over. Marianne visade diplomet som Kurt fick i december av oss, som satt pa vàggen i ett av rummen och hon beràttade att poesin som Jakob skrev fortfarande ger henne gashud. Stort!
Vi begav oss hastigt da vi var lite sena, en annars ovanlig foreteelse hàr i Italien...

Efter en halvtimmes smapratande i bilen kom vi fram till studion. Filippo som àr kànd debator hàr i Toscana beràttade att han var irriterad pa Della Valle som, enligt honom, valt helt fel tillfàlle att jiddra med Italiens màkrigaste man. Enligt honom kommer detta att skada oss i slutàndan och det finns inget som kan stoppa Berlusconis vedergàllning. Jag fragade om det verkligen kunde ga till sa, var vid han svarade nagit i stil med: "Du pratar sa bra italienska och kan mycket om fotbollen hàr. Du kan vàl inte helt ha missat hur stor betydelse sadana hàr situationer har hàr? De som ger sig pa de stora blir straffade. Hàr gàller det att slicka rov och gora som de stora sàger. Vi kommer att fa betala Della Valles krig. Var sa sàker"
"Meglio secondi che ladri" blev mitt svar och han forstod mig.

Vi slot upp med de ovriga deltagarna;Umberto (programledare), Antonio och Simonetta. Kurt fick som vanligt klappar pa axeln och togs emot som den stjàrna han àr. Bakom oss i studion pryddes vàggen av det beromda mosaiktifot med stadens mest kànda monument i lila.

"Buona sera a tutti!" blev min debutkommentar i italiensk TV. Programmet flot sedan pa och jag fick beràtta om klubben och hur de svenska supportrarna ser pa dagens Fiorentina. Det diskuterades matcher, tur (alla ansag att Fiorentina haft en hel del tur i ar och att vi bor tànka pa det nàr vi vàrvar i sommar) och Fiore....saklart.
Jag ska se till att fa en kopia pa det hela sa att alla som vill kan se Hamrin i TV. Har faktiskt inte sett det sjàlv ànnu, och maste medge att jag àr lite nervos. Snubblade vid ett tillfàlle. Beh!

De sista kommentarerna handlade om Cagliari-matchen och hurvida vi forlorat tva poàng eller vunnit en. Alla svarade att vi forlorat tva utom en, l'Uccellino. En utlàggning fran denna fantastiska man tystade alla och vi begav oss hem i varnatten.

Grande Kurt!

2 comments:

Anonymous said...

Du glömde nämna hur snyggt designat diplomet var också....haha

Thomas Wilbacher said...

Diplomet var grymt snyggt designat!