Saturday, August 02, 2008

Tutti a Praga!

Det hade kunnat bli mycket värre. Det blev inte Moldaviens stolthet, eller de irländska mästarna, men Slavia Prag får ses som en bra lottning.

Jag har under de senaste åren varit på väg till Prag vid ett flertal tillfällen, men av någon anledning har det inte blivit av. Därför var det extra trevligt när sms:et landade i min finska mobil någon gång strax före ett igår. Sedan räckte det med några få meningar med viruset från Persien, och så var resan bokad.

Prag är ett trendigt resmål och beskrivs ofta som ett "nordligt Firenze". Efter Rom, London, och Barcelona brukar Prag komma på tal. God och billig öl, i den ordningen, kan dock inte vara det enda som lockar? Arkitekturen brukar nämnas, men det köper jag inte. Det säger folk bara för att de har hört det från någon annan eller läst det i någon guidebok. Maten då? Allvarligt så har jag aldrig hört talas om tjeckiska specialiteter. Jag får helt enkelt läsa på lite.

Till dess njuter jag av sommarens sista fridfulla dagar. Snart drar det igång igen men mitt sug efter Firenze håller på att ta kol på mig. Jag kan dock ha hittat en möjlighet till flytt. Det är en liten öppning som jag just nu lever på…

No comments: