Wednesday, August 06, 2008

Almiron, Prandelli och Corvino

Nedan har jag översatt lite kommentarer från gårdagen. Vi börjar med vår nye argentinare:

”Jag har kommit till Firenze även för att visa Juventus att de gjorde fel när de inte gav mig chansen. Jag föredrar vidare att inte prata om min tid i Turin, och det enda jag kan säga är att det var Ranieri som ville ha mig och sen när jag väl var där fick jag spela sparsamt. Jag har en stor vilja att börja om på nytt och visa vad jag går för. Jag har valt den här stan även för att jag hoppas på att omgivningen liknar den i Empoli. Där trivdes jag ypperligt och jag spelar bättre om jag känner att jag har publikens och mina medspelares förtroende.
Gruppen här i Mugello är otrolig och jag tror att Fiorentina är ett lag som, vilket även sommarens nyförvärv visar, hela tiden vill utvecklas och bli en av ”de stora”. Enligt mig, till exempel, är man redan på samma nivå som Juventus.”

Även Prandelli är glad över tillskottet:

”Almiron måste komma i form först, men när han väl är redo är han riktigt bra.”

Sportchef Corvino, som alltid har något att säga när han värvat, säger så här om sitt senaste fynd:

”Vi har följt spelaren sedan i fjol, men Empoli ville ha för mycket pengar för att det skulle vara möjligt för oss att köpa honom. Just nu har vi problem på mittfältet sedan Gulan och Montolivo befinner sig i Peking och Jörgensen inte är på topp, så vi valde att knyta till oss även Almiron. Han kommer som ni vet på lån med förköpsrätt på halva kontraktet. Beloppet är redan bestämt (3 miljoner euro) och i juni vill vi avsluta affären. Almiron vet att om han gör mål på Juventus så kommer chanserna att han stannar i Firenze höjas rejält - skämtade till sist geniet Corvino. Innan han lämnade presskonferensen hann han med att stänga marknaden med orden ”Nu blir det inga fler nyförvärv, jag har redan varit här alldeles för många gånger i sommar”...

Imorse kommenterar Corvino i tidningen Stadio det avsaknade köpet av en mittback:

”Jag agerar enbart om jag finner en bättre spelare än de som redan finns i truppen, och marknaden erbjuder inte någon med dessa kvalitéer i detta läge”.

No comments: